Skip to content

Dagvoorzitter

Erik Baars, Lector Antroposofische Gezondheidszorg aan de Hogeschool Leiden en projectleider van het Centrum voor vitaliteit in Leiden.


 

Sprekers



Peter Vandermeersch
, docent, vegetarisch kok, onderzoeker van de relatie tussen voeding en bewustzijn

De scheppende kracht van de mens en het
zelf leren opbouwen van levenskrachten

Uitputting, vermoeidheid, slapeloosheid en het verlies van kracht en vitaliteit zijn fenomenen van de hedendaagse tijd waar velen direct of indirect mee te kampen hebben. Deze ingrijpende fenomenen tonen ons echter ook mogelijkheden om onze scheppende kracht of ik-kracht tot verdere ontwikkeling te leren brengen. Op die manier kunnen we meer en meer zelf onze levenskrachten vanuit het bewustzijn leren opbouwen en in handen nemen.



Derk Klein Bramel,
coach en docent

BD boeren en tuinders zijn specialisten in vitaliteit

Wij voeden ons vooral met planten. Planten lijken weinig ingewikkelde gevoelens te hebben en nauwelijks te twijfelen over hoe ze verder moeten met hun leven. Vitaliteit en levenskracht ontmoet je bij planten dan ook in een pure vorm. Wat doen boer en tuinder nu om die levenskracht van planten te ondersteunen en wat kunnen wij als hulpverleners daarvan leren?

Dat is de vraag die in deze korte bijdrage centraal staat.



Christina van Tellingen,
arts

Verteren, vergeten en vergeven, drie essentiële elementen van vitaliteit

Vitaliteit ervaren we niet alleen als we ons lichamelijk energiek voelen. Ook onze mentale veerkracht  om uitdagingen van het leven aan te kunnen en de kracht om onze doelen te bereiken  vertellen iets over onze vitaliteit. Hiervoor zijn de drie kwaliteiten van het kunnen verteren, vergeten en vergeven belangrijke pijlers. Dit kunnen we zowel fysiologisch vervolgen en vinden we ook beschreven in de geesteswetenschap.



Annechien Wijnberg,
pedagoog/ onderwijsadviseur bvs-schooladvies

Over de genezende kracht van de verbeelding

De vraag van deze tijd is niet of kinderen zich kunnen afsluiten, maar of ze zich kunnen verbinden. Verhalen helpen daarbij. We kunnen verhalen die verteld zijn beter onthouden en vasthouden omdat de verhalen door meer ‘ogen’ zijn gegaan. De ervaringen van de verteller resoneren mee en kunnen rust, schoonheid en samenhang brengen.